Westlandia

Westlandia is een maatwerkbedrijf (maatwerkbedrijven zijn sinds 2019 de vroegere beschutte en  sociale werkplaatsen) in Ieper. De organisatie stelt in totaal zo’n 800 werknemers te werk, waarvan 650 mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt en 150 medewerkers in begeleidende of ondersteunende diensten. Daarmee is het de derde grootste werkgever in de regio.

 
Om onze zichtbaarheid als werkgever te vergroten – en onze diensten bekend te maken bij potentiële klanten - plaatsten we buiten een ledwall.
— Jan Lernout, HR Manager
 

Waaier van diensten

“Onze doelstelling is het tewerkstellen van mensen die een beperking hebben of moeilijker op de reguliere arbeidsmarkt terechtkunnen”, legt HR Manager Jan Lernout uit. “Onze klanten zijn veel andere bedrijven, maar ook scholen, overheidsdiensten of andere organisaties. Zij bezorgen ons heel uiteenlopende opdrachten, zoals metaalbewerking, het verpakken of assembleren van producten, groenzorg en de schoonmaak van kantoren of bedrijfsterreinen. Wij zetten onze medewerkers dan zo goed mogelijk in op die diverse activiteiten, elk volgens hun capaciteiten. Indien nodig sturen we ook medewerkers ter plaatse om specifieke opdrachten uit te voeren, onze zogenaamde enclavewerking. Meestal gaat het om manueel werk zoals product verpakken, paletten voorbereiden, montagewerk, …. We sturen medewerkers echter nooit alleen op pad, maar altijd samen met een coach van Westlandia.”

 

Inzetten op employer branding

“Om onze zichtbaarheid als werkgever te vergroten – en onze diensten bekend te maken bij potentiële klanten - plaatsten we buiten een ledwall waarop we onze vacatures plaatsen en tonen waar we voor staan. De werkloosheidsgraad in deze regio is immers laag. Om de instroom te verzekeren is het daarom belangrijk om in te zetten op employer branding via verschillende kanalen en de ledwall is er daar een van. Op hetzelfde moment lieten we Van Gils ook digitale schermen installeren in ons gebouw, in de refter en de gangen. Daarmee informeren we medewerkers over vergaderingen en andere activiteiten, herinneren we hen aan onze KPI’s, geven we hen info over veilig werken, …. De schermen binnen gebruiken we dus als een volwaardig en flexibel intern communicatiemiddel.”

 

Implementatie in fases

“De ledwall buiten werd eerst geïnstalleerd, daarna werden ook onze interne digitale signage aangesloten op het platform”, zegt ICT-verantwoordelijke Kenneth Hooghe. “Die centrale aansturing van de digitale schermen binnen én buiten was voor ons een belangrijke voorwaarde en meteen ook de reden waarom we voor Van Gils kozen. Bovendien hadden we van bij de eerste besprekingen het gevoel dat Van Gils een betrouwbare partner was. Laurent was ons eerste aanspreekpunt en bleef betrokken tijdens het verder verloop van het project. Hadden we technische vragen over de ledwall, dan konden we die aan hem stellen. De implementatie zelf verliep heel vlot: Van Gils toetste vooraf af wat er precies nodig was, bereidde de werken goed voor en leverde alles op binnen de afgesproken termijn. Een technisch probleem met de lichtsensor werd snel opgelost, samen met de leverancier. Tot op vandaag hebben we een zeer goeie ervaring met hen op het vlak van support.”

 
Vorige
Vorige

SKT

Volgende
Volgende

Bouwpunt